top of page
  • Writer's pictureOtto Antikainen

Miksi pk-yrityksen kannattaa palkata markkinointikonsultti?

Eli: Miksi maksaisin tuntemattomalle käsienheiluttelijalle asiasta, joka me voidaan tehdä ihan hyvin itsekin? Tai vähintäänkin heittää ChatGPT:lle. 💁‍♂️


Markkinointi on vaikeaa ja tulosten mittaaminen puolimahdotonta. Eikä rahaakaan oikein ole mihinkään pitkän aikavälin tekemiseen. Silti pitäisi rakentaa brändiä, edistää myyntiä ja pitää asiakkaat tyytyväisenä.


Hankala yhtälö yritykselle, jossa ei ole vakiintunutta markkinointitiimiä.


Jos tiimin rakentaminen tai ihan vain sen seuraavan (tai ensimmäisen 🙀) markkinoijan palkkaaminen tuntuu liian suurelta sitoumukselta, keikkaileva konsultti on fiksu veto. Tässä muutama keikkailevan konsultin mielestä pätevä perustelu:


Hyvin suunniteltu on vain puoliksi tehty


Selkein peruste ulkopuolisen markkinointiosaajan ostamiselle on se, että muuten hyväkään idea ei välttämättä koskaan etene toteutukseen. Hommasta ei ole omistajuutta, tai sitten joka suuntaan revityn markkinoijan (voimia!) kalenteri ei veny enää yhteenkään uuteen projektiin. Sääli.


Hyvässä tapauksessa kilpailijoilla on käsillään sama tilanne, jolloin et välttämättä jää kisassa asiakkaista jälkeen, mutta et myöskään luo minkäänlaista kilpailuetua muihin nähden.


Huonossa tapauksessa kilpailevan firman markkinoinnin kypsyys on jo valmiiksi teitä korkeammalla tasolla, tai sillä on riittävästi osaamista ja rohkeutta toteuttaa vastaava toimenpide. Kumpikin tilanne johtaa siihen, että kilpailijasi kantapäät hivuttautuvat taas pari askelta kauemmas.


Tuoreet näkökulmat ja objektiivisuus


Kun jotakin tarkastelee läheltä kauan, tulee sokeaksi näkemälleen. Sama pätee markkinoinnin tai minkä tahansa liiketoiminnan osa-alueen puutteisiin ja keittiössä kasautuvaan tiskivuoreen. Tämä on luonnollista, mutta tärkeää tiedostaa.


Kun hankit freelancerin hoksottimet käyttöösi, avaat oven uusiin näkökulmiin, jotka tuovat parhaimmillaan ilmiselvältä vaikuttavaa mutta silti niin nerokasta näkemystä markkinointiin.


Konsultin tehtävä on kertoa mikä ei toimi, ja suositella parempia vaihtoehtoja. Hän näkee asiat asioina ilman ylimääräistä tunnelatausta tai taakkaa yrityksen historiasta. Jos haluat tehdä muidenkin kuin itsesi mielestä hyvää markkinointia, tarvitset tätä objektiivista näkemystä. Kunhan pysyt avoimena ammattilaisen ehdotuksille, niiden vaikutukset saattavat hyvinkin ulottua markkinoinnin lokerosta myös muualle organisaatioon.


Monipuolinen osaaminen ja kokemus


Jokaisella markkinoinnin asiantuntijalla on omat vahvuutensa, mutta myös generalistista kykyä ymmärtää lainalaisuuksia oman ydinosaamisensa ulkopuolella.


Yksi ihminen ei koskaan ole tiimi. Monta samoista ja eri aineksista keitettyä soppaa nähnyt markkinointikonsultti pystyy kuitenkin tarjoamaan laajasti käyttökelpoista näkemystä. Toistot ja toimialojen tuntemus auttavat markkinoijaa tunnistamaan kipukohdat nopeasti ja löytämään niihin aidosti vaikuttavat ratkaisut.


Esimerkiksi sisältömarkkinoinnin osaajat (hep) ovat yleensä vahvoja konseptoimaan kampanjoita ja muotoilemaan brändiviestejä. Jos taas kaipaat apua maksettuun mainontaan, yhdeltä ammattilaiselta löytyy tavallisesti osaamista niin someen kuin hakukonemainontaan. Vaikka sama tyyppi ei pystyisi ratkomaan kaikkia eteen tulevia ongelmia, hän osaa ainakin ohjeistaa oikeaan suuntaan. Jo se voi auttaa säästämään paljon aikaa ja rahaa.


-----


Vielä kaksi näkökulmaa pohdittavaksi:


Freelancerin hyötysuhde on parempi kuin DIY-markkinoinnin

Itse tekemisen houkutus kurkistaa markkinoinnissa esiin lähes aina. Tämä on markkinoinnin traagisin heikkous: ajatellaan, ettei näihin hommiin mitään erityisosaamista tarvita. Toisinaan onkin hyvä lähteä oppimaan tekemällä, mutta joissain tapauksissa itse tekemällä voi saada aikaan jopa enemmän haittaa kuin hyötyä. Pari esimerkkiä:


- Kädenlämpöiseksi muotoiltu markkinointistrategia ohjaa yritystä umpikujaan

- Brändi, tuote, tai palvelu kytketään asiakkaan kannalta epärelevantteihin asioihin

- Epämääräinen viestintä tai tone of voice karkottaa asiakkaita

- Virhe datan analysoinnissa ohjaa huonoihin valintoihin sisältömarkkinoinnissa


When in doubt, don't DIY.


Markkinointikonsultti totuttaa toimistoyhteistyöhön


Okei, et aio rakentaa markkinointitiimiä, joka hoitaisi vastaavat projektit jatkossa. Pitkällä aikavälillä markkinoinnin kypsyyttä ja tekemisen laatua kuitenkin pitäisi kasvattaa. Yhteistyö markkinointitoimiston kanssa on tiimin muodostamisen ohella täysin pätevä vaihtoehto.


Markkinointikonsultin palkkaaminen totuttaa toimimaan ulkoisen asiantuntijan kanssa ja opettaa, miten arvokkaita näkemyksiä yhteistyöstä irtoaa. Tämän jälkeen kokonaisen tiimin hankkiminen markkinointitoimistosta ei olekaan niin jännä paikka.


-----



Tsemppiä markkinoinnin pulmiin, ratkoitpa niitä itseksesi, konsultin kanssa tai kokonaisen tiimin voimin.

bottom of page