top of page
  • Writer's pictureOtto Antikainen

Vahva brändi on vähemmän sanoja, enemmän merkitystä


Olet varmaan lukenut 200-sanaisen bisneskirjan todetaksesi, että saman asian kertomiseen olisi riittänyt 100 sivua.


Veikkaanpa, että olet myös paisutellut tekstiä jonkin tietyn sanamäärän tai vaikutelman saavuttamiseksi?


On aivan liian helppoa kierrellä ja kaarrella – saan itsenikin siitä kiinni jatkuvasti – mutta asioiden selittäminen monimutkaisesti tai tarpeettoman pitkästi ei palvele ketään. Päinvastoin, suuri sanamäärä laimentaa viestiä ja sen merkitystä.


Pitkästi kirjoitetun asian takana on piilossa epävarmuus: ei ole riittävän vahvaa näkemystä tai kirkasta ajatusta siitä, mitä oikeastaan halutaan sanoa. Ei uskalleta ottaa kantaa, koska joku saattaa olla eri mieltä. Ei voida sanoa vain tätä, koska ollaan myös tuota.


Lopputulos on kädenlämpöistä laalaata, joka ei herätä minkäänlaisia tunteita, rakenna luottamusta, helpota asiakkaan haasteiden ratkomista, tai johda haluttuun toimintaan.


Mitä virkaa sellaisella brändillä on? Tai siis, eihän brändiä ole silloin olemassakaan.


Vahva brändi elää merkityksestä, mutta merkityksen määrä ei ole yhtä kuin merkkimäärä.


---


Tämä ajatus kääntyy myös vinkiksi luovan tekstisisällön tilaajalle:


Yhden vahvan lauseen muotoilu vaatii usein enemmän ajatustyötä ja parempaa hahmotusta kuin tällaisen artikkelin kirjoittaminen.


Comments


bottom of page